– Vi har jobbet med aluminiumsmaster i mange år allerede, men dette er første gang vi skal ha så mange master av aluminium i et ledningsprosjekt. – Det blir spennende å måle effektiviteten og se om vi oppnår de HMS- og klima-gevinstene som vi håper på, sier Christian Færø, som er konstituert konserndirektør for Nett i Statnett.

Færre helikopterturer

Helikopter blir som oftest brukt til å montere kraftmaster i Norge. Helikopter flyr delene ut og monterer dem oppå hverandre mens montører tar imot i masta. En slik operasjon medfører en viss HMS-risiko.

En aluminiumsmast veier omtrent halvparten av en tilsvarende mast i stål, og med lettere last kan helikopteret frakte mer per tur og man trenger færre helikopterturer per mast. HMS-risikoen vil dermed bli redusert og man bruker også mindre drivstoff som igjen reduserer CO2-utslippene i prosjektet.

Bilde av Christian Færø

Bilde av Christian Færø. Foto: Statnett